Strategieconsultant en ondernemerscoach Henk van Gelderen

Capricorne International is opgericht door Henk van Gelderen. Henk is een ondernemer, strategie consultant, en toezichthouder, die gesprekspartner is voor ondernemers en leidinggevenden die een strategische stap met hun organisatie willen zetten en die strategie dan ook vervolgens willen zien worden uitgevoerd.

Henk is zijn carrière begonnen als diplomaat op de Nederlandse ambassades in Moskou en Bonn. Daarna overgestapt naar het bedrijfsleven en gewerkt voor bedrijven als Philips Telecommunicatie, AT&T, Merloni Progetti, Interbrew (tegenwoordig AB Inbev), en Heineken.

Daarbij was hij vooral internationaal actief in landen als Rusland, Oekraïne, Finland, India en Pakistan. Henk’s rol was die van General Manager en CEO en vaak moest hij nieuw ge-acquireerde bedrijven in emerging markets binnen brengen in het moeder bedrijf. Heel veel pionieren dus, veel aandacht voor de menselijke factor en voor het op de juiste manier aansturen van mensen.

Op dit moment adviseert Henk bedrijven op het gebied van strategie en implementatie van strategie. Daarnaast is hij ondernemer en bestuurder van Inspecter B.V.  en toezichthouder bij Envida Zorggroep in Maastricht.

Ondernemerslessen

De lessen die Henk in zijn werk heeft opgedaan, kunnen als volgt worden samengevat:

Ofschoon het altijd werk in uitvoering is, en ofschoon nooit iets voor altijd vast staat, maar het blijft van essentieel belang: duidelijke doelstellingen en duidelijke lijnen. Dat is de basis van communicatie en motivatie en dat geldt voor kleine en grote bedrijven.

Zonder team kom je er niet, en het is opvallend hoeveel bedrijven personeel als een probleem zien, niet als deel van de oplossing

Als je wel plannen maakt, maar die vervolgens niet samen met je team uitvoert, creëer je een papieren tijger. De volgende keer dat je dan met een strategie aankomt, wordt je niet serieus genomen. Dus uitvoeren: actieplannen maken, project opzetten en met je team ervoor gaan.

Een leider gaat zich niet afmatten met de waan van de dag, maar zorgt ervoor dat hij en dus ook de organisatie de dingen doet die ook echt gedaan moeten worden. Do the right things in the right way. Blijf je dus als leider afvragen: wat zijn de belangrijke dingen waar ik verantwoordelijk voor ben; wat is mijn unieke bijdrage? Wat kan ik nooit aan anderen overlaten?

Een onderneming die niet groeit stagneert, en valt op een gegeven moment om. Al was het alleen maar omdat niemand het meer leuk vindt. Groei is iets dat niet uit de lucht komt vallen. Daar moet je aan werken. Maar je kunt het ook organiseren. Groei is maakbaar. Maar hoe zet een groeimachine in elkaar?

Kwaliteitsverbetering is een zaak van processen en dingen die tussen de oren zitten. Kosten ook. Als je niet goed genoeg bent, en als je te duur bent, als je concurrent goedkoper is, dan verlies je je strategische grip op de markt. Die moet je houden, want dat is je bestaansrecht.

Sparren over jouw business en groeiplannen?