Strategisch adviseur en ondernemerscoach Henk van Gelderen

Ik ben ondernemer, strategie consultant, en toezichthouder, die gesprekspartner is voor ondernemers en leidinggevenden die een strategische stap met hun organisatie willen zetten en die strategie dan ook vervolgens willen zien worden uitgevoerd.

Ik ben mijn carrière begonnen als diplomaat op de Nederlandse ambassades in Moskou en Bonn. Daarna overgestapt naar het bedrijfsleven en gewerkt voor bedrijven als Philips Telecommunicatie, AT&T, Merloni Progetti, Interbrew (tegenwoordig AB Inbev), en Heineken.

Daarbij was ik vooral internationaal actief in landen als Rusland, Oekraïne, Finland, India en Pakistan. Mijn rol was die van General Manager en CEO en vaak moest ik nieuw ge-acquireerde bedrijven in emerging markets binnen brengen in het moeder bedrijf. Heel veel pionieren dus, veel aandacht voor de menselijke factor en voor het op de juiste manier aansturen van mensen.

Capricorne International was de naam die Irina Bykhovskaja en ik, samen met onze kinderen, in 1991 aan ons distributiebedrijf in Moskou gaven. We waren trots op deze naam, die het sterrenbeeld van onze verjaardagen en van onze trouwdag weergeeft. Met ons hele gezin hebben we het logo ontworpen. Naam en logo waren dus een echte team effort. Ik ben nog steeds trots op wat we toen bereikt hebben en gebruik daarom deze naam ook voor mijn huidige strategisch adviesonderneming.

Op dit moment adviseer ik bedrijven op het gebied van strategie en implementatie van strategie. Daarnaast ben ik ondernemer en bestuurder van Inspecter B.V. en toezichthouder bij de Envida Zorggroep in Maastricht en het Ad Mosam Barokensemble te Sittard.

Ondernemerslessen

De lessen die Henk in zijn werk heeft opgedaan, kunnen als volgt worden samengevat:

Ofschoon het altijd werk in uitvoering is, en ofschoon nooit iets voor altijd vast staat, maar het blijft van essentieel belang: duidelijke doelstellingen en duidelijke lijnen. Dat is de basis van communicatie en motivatie en dat geldt voor kleine en grote bedrijven.

Zonder team kom je er niet, en het is opvallend hoeveel bedrijven personeel als een probleem zien, niet als deel van de oplossing

Als je wel plannen maakt, maar die vervolgens niet samen met je team uitvoert, creëer je een papieren tijger. De volgende keer dat je dan met een strategie aankomt, wordt je niet serieus genomen. Dus uitvoeren: actieplannen maken, project opzetten en met je team ervoor gaan.

Een leider gaat zich niet afmatten met de waan van de dag, maar zorgt ervoor dat hij en dus ook de organisatie de dingen doet die ook echt gedaan moeten worden. Do the right things in the right way. Blijf je dus als leider afvragen: wat zijn de belangrijke dingen waar ik verantwoordelijk voor ben; wat is mijn unieke bijdrage? Wat kan ik nooit aan anderen overlaten?

Een onderneming die niet groeit stagneert, en valt op een gegeven moment om. Al was het alleen maar omdat niemand het meer leuk vindt. Groei is iets dat niet uit de lucht komt vallen. Daar moet je aan werken. Maar je kunt het ook organiseren. Groei is maakbaar. Maar hoe zet een groeimachine in elkaar?

Kwaliteitsverbetering is een zaak van processen en dingen die tussen de oren zitten. Kosten ook. Als je niet goed genoeg bent, en als je te duur bent, als je concurrent goedkoper is, dan verlies je je strategische grip op de markt. Die moet je houden, want dat is je bestaansrecht.

Sparren over jouw business en groeiplannen?