Aandacht voor elkaar

1 oktober 2021

Toen ik voor Heineken, General Manager was in Belarus (Wit-Rusland) vond ik dat ik een probleem had: ik had geen persoonlijk contact met de personeelsleden. Nu waren er wel “verzachtende omstandigheden”, want er werkten over twee brouwerijen en 6 distributiecentra verspreid zo’n 2000 mannen en vrouwen in de organisatie. Maar toch: ik miste contact met de mensen die in de productie werkten, ik miste contact met de werkvloer. Ik miste ook eerstehands informatie over hoe het nu werkelijk ging.

Mijn toenmalige HR manager kwam uit Uzbekistan – en in dat land heeft een patriarchale cultuur waar direct contact tussen “boven” en “onder” eigenlijk heel normaal is. Je hebt spreekuren waar je naar toe kunt gaan, en wellicht met wat geduld, uiteindelijk de baas te spreken krijgt. Zijn advies aan mij: nodig één keer per maand in de verschillende delen van de organisatie iedereen die in die maand jarig is of is geweest, uit om een kop koffie met je te drinken en taart te eten. Niet 1 op 1, maar alle jarigen tegelijk.

Dat bleek doenbaar: het kostte me weliswaar flink wat tijd, maar het was (net) te doen, zonder al te veel ellende in mijn agenda aan te richten. En zo zat ik de volgende maand aan tafel met mensen waar ik anders nooit mee aan tafel had gezeten.

Het was geweldig! Natuurlijk had ik zelf ook voor taart gezorgd, maar de uitgenodigden hadden ook van alles meegenomen, en de tafels kreunden onder de lekkernijen en bloemen. En het gesprek was geweldig. De mensen waren allemaal blij dat ze nu eens gewoon in gesprek konden met de baas, en ik was blij dat ik nu eens direct contact had. En daar heb ik heel veel van geleerd!

Je kunt ook zeggen: we hebben elkaar aandacht gegeven. Aandacht is een waarde die je niet vaak op lijstjes met bedrijfswaarden tegenkomt. Je leest daar veel meer over duurzaamheid, vertrouwen, transparantie, eerlijkheid. Ook allemaal mooie en belangrijke dingen.

Maar aandacht aan elkaar geven is heel belangrijk: van mij mag deze waarde zelfs met stip bovenaan worden gezet. Aandacht aan elkaar geven is natuurlijk een enorm compliment geven: jij bent waardevol voor mij, jou geef ik aandacht. Maar het levert ook begrip op. Begrip voor wat de andere mens motiveert en wat de andere mens belangrijk vindt. Het betekent ook simpeler dingen zoals: elkaar uit laten praten, of doorvragen naar wat een ander nu echt vindt. Nuttig voor jouw contact met collega’s, medewerkers, klanten, stakeholders.

Ook iets voor jouw organisatie?

Deel dit bericht

Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Sparren over jouw business en groeiplannen?