
Groeimachine

Groei is maakbaar. Bijna iedereen wil groeien, en strategie gaat bijna altijd over groei. Groei van omzet, groeit van marge, groei van marktaandeel. Eerst bepaal je je visie, strategische doelstellingen en strategie. Je neemt dan het voortouw, toont leiderschap en stelt een succesvol team samen. Je hebt ondertussen je actieplan gemaakt, milestones bepaald, en je weet wat je wel doet, maar je weet ook wat je niet meer doet.
Als je doelstelling is om te groeien, is dit het moment om je groeimachine te gaan inrichten. De belangrijkste elementen:
- Doelgroep
- Positionering
- Onderscheidend vermogen
- Sales funnel
- Acquisitie
- Relatiemanagement
- Feedback!
Als je deze elementen op de juiste wijze invult, en ze steeds heel kritisch blijft bekijken, hard aan blijft werken, ook heel goed blijft luisteren naar wat je klanten zeggen, dan zet je in feite een groeimachine in beweging die heel moeilijk te stoppen is. Je kan niet achterover gaan leunen, maar je bent nu wel het verschil aan het maken. Want je doet dingen die je concurrent niet doet: je doet de juiste dingen op de juiste manier!